събота, 16 март 2019 г.

Призраци от стенограмите (14)


(Цитати от стенограми на Народното събрание от 20.12.1983 г. и 21.12.1983 г.  )


Тончо Чакъров (министър на машиностроенето и електрониката, Отчет за работата на министерството):

(след няколко страници посветени на успехите на машиностроенето) ... Наред с положителните резултати в работата на министерството и стопанските ръководства съществуват редица слабости и недостатъци, които имат комплексен характер.
На първо място, те се отнасят до изграждането и използването на материално-техническата база. По редица причини трудно успяваме на преструктурираме и насочим капиталните вложения преди всичко за нови авангардни технологии. Някои стопански ръководства виждат обновлението на основните фондове само в частична замяна на оборудването с отделни съвременни машини, а не с технологични линии, автоматизирани модули и системи.  ...
Изостава се в някои прогресивни технологични направления като точна обемна щамповка, термообработка, лакови и галванични покрития. ...
... Не ни удовлетворява и равнището на използването на живия труд в отрасъла. Все още се допускат много загуби на работно време поради престои, вследствие на неритмично материално-техническо снабдяване, ненавременно и некачествено доставяне на кооперирани изделия, аварии на машини и съоръжения, неявяване на работа по различни причини и др. ...
... С особена острота стои въпросът за по-ефективното използване на суровините, материалите, енергията и горивата. Този проблем е бил винаги в центъра на на вниманието на ръководството. ... Високи са специфичните разходи на горива и електрическа енергия за производството на отливки и изковки от черни и цветни метали. Така например за производството на 1 т годна чугунена отливка се изразходват 440 кг условно гориво и 2040 квтч. елекрическа енергия, докато най-добрите световни постижения са съответно 375 кг гориво и 1820 квтч. електроенергия.
Макар че в последните години коефициентът на използваемост на металите трайно се подобрява, достигнатото е явно недостатъчно. За проката от черни и цветни метали в нашия отрасъл той варира в зависимост от структурата на производството в границите от 0,65 до 0,70, докато в другите страни той се движи от 0,80 до 0,88. ...
... Главен, с изключително значение за българското машиностроене е проблемът за качеството на продукцията. ... Досегашните резултати все още не съответстват на високите партийни критерии и изисквания ...


... В края на 1983 г. 17 завода от системата на Министерството на машиностроенето и електрониката не достигат проектната си мощност и технико-икономическите показатели, заложени в проектите им. Основни причини са са промени в номенклатурата на произвежданата продукция и некомплектованост с необходимото оборудване.
... Коефициентът на използване на черните и цветните метали за отрасъла е по-нисък в сравнение с развитите страни. Недостатъчно е прилагането на точното леене и пластичната обработка на металите ...
Недостатъчен е делът на инструменталните стомани в изработваните щанци и щампи, на високоякостните чугуни, на специализираните стомани с висока якост, които едва сега се усвояват от нашата черна металургия.
Постигнати бяха безспорни успехи в развитието на праховата металургия и бе набран значителен опит, но съществуващите производствени мощности са още недостатъчни.
... Все още твърде дълъг е срокът за разработването на нови изделия и за тяхното внедряване в редовното произвдство ...
Усвоените в този период изделия в по-голямата си част отговарят на техническото равнище на най-масово разпространените аналози, които се експлоатират в света, но спрямо върховите постижения има известно изоставане. Трябва да се съкрати дистанцията между нашето производство и водещите производители до 2-3 години, особено за структуроопределящата продукция.
... На четвърто място е въпросът за приложението на икономическия подход в стопанската дейност, за финансовото състояние на стопанските организации (в доклада няма повече подробности, но предполагам, че се имат предвид проблемите описани тук), за спазването на финансовата и плановата дисциплина.
Въвеждането на новите цени на едро от 1 януари 1981 г. доведе до намаление на рентабилността и на обема на печалбата от продукцията на машиностроенето и електрониката.
... През 1983 г. редица обекти, свързани с развитието на стратегическите направления в машиностроенето и електрониката не бяха осигурени с необходимите средства, недостатъчни са опитните и прототипните производствени мощности.

Като най-важен и с обобщаващо значение проблем е качеството на машиностроителната продукция. ... Но за да се настаним трайно на международните пазари, необходимо е значително да се повиши функционалната надеждност и да се подобрят показателите на редица машини и съоръжения. ... Все още се допускат известни нарушения на нормативните документи при отделните етапи на разработването ви производството, на техническото обслужване на изделията. ...

(Подобни изводи - голямо изоставане от развитите страни, висок разход на материали, горива, труд (и съответни цени), ниско качество и надеждност на продукцията - може да се прочетат и в отчетите на БНБ, напр. тук)

Георги Начев:

... В окръга (Шумен) се осъществява най-голямата интеграция в рамките на СИВ - промишлената кооперация между Комбината за товарни автомобили „Мадара“ и Либерецките автомобилни заводи (Шкода-ЛИАЗ) от Чехословашката социалистическа република за производството на товарни автомобили. Тази кооперация се осъществява повече от 12 години ...
... налице са и някои негативни моменти и явления, които задържат темповете на тяхното развитие. ... Все още процесът от проектирането до въвеждането на мощностите е безкрайно дълъг. Реконструкцията на Комбината за товарни автомобили „Мадара“ например продължава повече от 13 години ... За този период се въведоха второешелонните мощности за механична обработка и монтаж на двигателни мостове, а все още не са въведени първоешелонните мощности като термочисталните, ковашките, за зъбни колела и др. Това води до непълно използване на въведените вече мощности.
Причините за това явление се свеждат главно до проектирането и лимитите за строителството ....
Когато се говори за проектиране, трябва да се спра и на качеството на проектите. В много отношения те не отговарят на изискванията за по-висока степен на механизация и автоматизация на процесите. Използват се традиционни и отдавна остарели технологии с много ръчни операции, с ниска степен на прилагане на автоматичен контрол и др. Реконструкцията на заводите на корабостроенето, например Завода за корабни механизми „Маяк“ в Нови пазар и Завода за корабно машиностроене „Еню Марковски“ в Шумен, по същество се заключава в изграждане на нови производствени и битови сгради, без да се изменят съществуващите технологии на производство. ...
...
... Поради това развитието на двигателните мостове, които са предмет на специализация с ЧССР, не е обезпечено с развойна дейност. Поради тази причина изостава и развитието на специализираните автомобилни настройки и фургони с 3-4 години. Останалите средни предприятия не разполагат с развойни звена. ... ежедневната, практическа дейност по внедряване на техническите постижения в предприятията се извършва на много ниско ниво.

... Очевидно е, че има и редица обективни причини, поради които предприятията и техните колективи не са достатъчно заинтересовани от внедряването на нови технологии и нова високо производителна техника.
Една от тези причини според нас са високите цени на средствата за автоматизация - роботите, манипулаторите, автоматичните линии ... Изделията, в които е вградена елекроника, със своите цени трудно доказват нужната ефективност, което е първостепенно условие за тяхното внедряване.
На второ място съществен фактор за въздържане от прилагане на нова техника е недостатъчната надеждност на тези изделия. Скъпо струващата техника трябва да има висока степен на надеждност, за да може пълноценно да се използва. ...

(обсъждането на проблемите при селскостопанската техника цитирах вече в тази статия)

Стефан Стоилов (директор на Института по оптика към Министерството на машиностроенето и електрониката):

... Независимо от това като цяло институтите все още са длъжници на нашия трудов народ за качеството на произвежданата продукция, особено като се има предвид, че става въпрос за техническото ниво на новите изделия и технологии, за тяхната конкурентоспособност. Известни са много наши нови изделия с висока държавна оценка за качество, които след влизането им в производството не са конкурентоспособни на нашите и международните пазари. Една от причините е, че институтите не отделяха нужното внимание за разработването и внедряването в производството на новите технологии и технологично оборудване. Другата е, че това се дължи най-често на недостатъчно високото ниво на елементната база, използвана в серийното производство, и твърде дългия период на усвояване, време през което другите фирми реализират изделия с по-високи технически параметри и качества на международния пазар. 

Никола Гълъбов:

... Като се има предвид, че през деветата петилетка комбинатът „Рекорд“ има да изпълнява важни задължения по генералната схема за кооперация със Съветския съюз, непростимо е да се търпи повече неактивното отношение на Научно-производствено-търговското обединение „Балканкар“ към проблемите по развитието на комбината ...
... Известно е, че Комбинатът за мотокари „Рекорд“ получава кооперирани доставки от 80 предприятия в страната. Като добавим и неритмичността и лошото качество на кооперираните доставки, ясно е за какъв синхрон може да се говори.
Необходимо е компетентните органи да окажат бърза и конкретна помощ на този колектив, за да не се провали една важна стратегическа задача на партията и правителството - износът на 30 хил. броя мотокари годишно за Съветския съюз до края на осмата петилетка.


<< тринадесета част                                                                  петнадесета част >>





Няма коментари:

Публикуване на коментар