Призраци от стенограмите (33)
Цитати от стенограма на Народното събрание от 13.12.1967 г. (Обсъждане на плана за 1968 г.) Според източници от интернет М. Стаевски е един от създателите и директор на Елпром - Троян. Т.е. той не е професионален политик и вероятно затова говори по-открито за проблемите в промишлеността.
Марин Стаевски:
Другарки и другари народни представители! Деветият конгрес на БКП постави с голяма острота въпросите за ... за интензификация на труда и повишаване обществената производителност на труда върху основата на бързо развитие на науката и ускоряване на техническия прогрес. Сега, една година след конгреса, ние все още констатираме, че очакваните резултати по производителността на труда са незадоволителни ...
...
... От дългогодишният ми опит като стопански ръководител в машиностроителен завод (Елпром -Троян) постоянно съм имал затруднения в работата на завода от много вътрешни и външни причини, но най-очебиещ фактор е неритмичното материално - техническо снабдяване със стандартни материали. Ето защо искам да спра вниманието ви на него.
Не трябва да се успокояваме и да казваме, че щом народностопанският план се изпълнява, материали има. Действително материали има и трябва да кажа, че нашите материали са препълнени с материали, които ни задушават икономически. Тогава защо се получава така - има материали, а не може ритмично да се произвежда, няма рентабилност. Получава се така, защото някои от необходимите материали, може би единични, може би са на нищожна стойност, но не идват ритмично по планираното време и затова другите материали, предвидени за комплектовка на изделието, дошли вече, залежават в склада.
Ще приведа само един пример от хилядите такива, които съпътстват нашата промишленост.
Елпром-Троян - доставя електродвигатели за помпите на ДМЗ Г. Димитров - гр. Видин. За еднофазните електродвигатели се доставят кондензатори от Италия. Вместо да се внесат необходимите кондензатори в началото на Януари т. г., те идват в края на първото тримесечие. Заради един лев, колкото струва един кондензатор, залежава материал за целия електромотор на стойност 20 лв. за цялото тримесечие, а моторите са над 10 хил. броя. Следователно залежават материали за около 200 хил. лв. Освен това по такъв начин се провалиха плановете и рентабилността на двата завода, на търговията, на селското стопанство и т.н., защото сме верига. (За да добиете представа за сумите - средната заплата по това време е около 100 лв., килограм бял хляб струва 34 ст., а килограм свинско месо - около 2 лв)
Така стои и въпросът с медния проводник. Мед изнасяме в суров вид, а машиностроителните заводи се затрудняват в своята дейност.
Това положение създава големи затруднения на ръководството на завода по организацията на труда и производството. То е принудено да настройва плана си към други изделия, непланирани за този период, създава се дезорганизация и прочее, при които рентабилност не може да се очаква. Провалят се плановете и рентабилността на редица кооперирани стопански предприятия.
В други случаи ръководството на завода прибягва до заменяне на материали с други размери или друго качество, при които се поскъпва продукцията и рентабилността се изяжда.
По-нататък неритмичното материално-техническо снабдяване може да повлияе на многофакторното заплащане на работниците. Така например степента на използваемост а машините не зависи всякога от работника. Ако не се осигурят планираните материали и фабрикати от чужбина или страната, машината не бъде комплектувана с необходимите съоръжения и инструменти, степента на нейната използуваемост ще бъде ниска, без работникът да има вина за това. Той ще бъде ощетяван, защото няма да му се дава възможност да достигне предвидената заплата. ...
...
Решим ли въпроса с ритмичността и плановостта в материално - техническото снабдяване, ще решим и един от важните въпроси с финансовото затруднение, което произтича от свръхнормативите на материали.
В заводите на развитите страни, където е приложена подобна научна организация, почти не се държат материали на склад. Материалите пристигат ритмично по дни и часове. В автомобилния завод Форд в Детройт, Америка, няма склад.
...
<< тридесет и втора част тридесет и четвърта част >>
Няма коментари:
Публикуване на коментар