петък, 30 ноември 2018 г.

Призраци от стенограмите (6)



Цитати от изказване на Т. Пашов (министър на транспорта) от 15 декември 1989 г. От него става ясно за затрудненията в железопътния транспорт по това време.


Уважаеми другарки и другари народни представители! Вземам думата за да отговоря на запитването , отправено от .....  по повод станалата преди няколко дни железопътна катастрофа и състоянието на железопътния транспорт.
Както е известно, на 12 декември т.г. заранта, в 8 часа и 4 минути, на гара Роман стана тежка катастрофа с експресния влак София-Варна, която основателно разтревожи нашата общественост. ...

(Като причина е посочено, че не е спазено ограничението от 25 км/ч, въведено заради строителна дейност. Нормално в участъка ограничението е било 100 км/ч. Но това не е от особено значение за нас...)

... Натрупаните проблеми в икономиката и обществото през годините на застоя се отразиха тежко и върху състоянието на железниците. Силно е амортизиран локомотивният и вагонният парк, сериозни недостатъци бяха допуснати в некомплексното изграждане на техническата инфраструктура. Забави се въвеждането на автоматизацията и друга съвременна техника. Постепенно железничарската професия в значителна степен изгуби престижа си, засили се текучеството и в железниците навлязоха хора с недостатъчна квалификация и слаба дисциплина.
Тези негативни явления доведоха до няколко тежки катастрофи през миналата (1988) година. Това наложи Централният комитет на Българската комунистическа партия и правителството да вземат бързи мерки за стабилизиране работата на железопътния транспорт. ... 
... Въпреки това резултатите засега са все още крехки и мерките - явно недостатъчни. Проблемите са твърде дълбоки и не могат да се решат за една или две години. Независимо от извършеното досега те продължават да тежат и железниците работят с голямо напрежение.
Макар че през настоящата годна беше извършен с 40 на сто повече основен ремонт на железния път, остават с просрочен ремонт над 500 км. От наличните 42 тежки пътно-ремонтни машини 38 са почти напълно амортизирани, а доставки от години наред не се осъществяват поради финансови затруднения.
Не по-добро е състоянието на локомотивния и вагонния парк. При предвидени по дългосрочните спогодби за тази петилетка (1986-90г.) 50 електрически локомотива от ЧССР не е доставен нито един, а потребностите от резервни части за тях са задоволени едва на 36 на сто главно поради трудности в платежния баланс.
Изключително тежко е състоянието на пътническия вагонен парк. От общо 1950 пътнически вагона 1150 са в експлоатация над 15 години. За обновяване на парка и създаване условия за за нормално обслужване на пътниците е необходимо ежегодно да се въвеждат в експлоатация по 240 вагона при достигнато засега производство от нашето вагоностроене 70 вагона при това с незадоволително качество. Всички усилия за  внос на пътнически вагони не се увенчаха с успех.
От 380 осигурителни станции в гарите 330 са амортизирани от 50 до 100 процента ...
...
На следващо място, търсим пътища и средства за решаване на острите социални проблеми на железничарите - жилищата, здравеопазването, условията и охраната на труда.
Съгласно 42-о постановление през 1989 г. трябваше да се предоставят от общинските народни съвети в големите железопътни възли през тази година 500 жилища а досега са предоставени само 47. ...

<< пета част                                                                                                             седма част >>



Няма коментари:

Публикуване на коментар